tirsdag 14. juli 2009

Folkeopplysning

Du vet den spaken som er på venstre side av rattet på bilen din? Den som du kan vippe opp og ned og fram? Den som aktiverer blinklysene vettu... Kan ikke du ta å bruke den da?

Hver eneste gang jeg er ute og kjører så møter jeg en eller annen som ikke får til å bruke blinklysene. Kanskje er det uvitenhet (men da burde man vel strengt tatt ikke hatt lappen), men mest av alt er det latskap. Blinklysene skal brukes for å indikere til andre sjåfører (og gående som skjønner dette med blinklys) om hvor man har tenkt seg. Det spiller ingen rolle om det er i et kryss eller en rundkjøring. Kan til nød forstå at folk ikke gidder å blinke om det er påbudt sving til for eksempel høyre, men det gjør ingen skade heller. Det er bedre å blinke en gang for mye enn en gang for lite, om ikke annet lar du andre sjåfører vite at du har tenkt å gjøre noe attet enn å følge veien rett frem.

Spesielt i rundkjøringene er folk sløve. Man skal blinke seg ut av rundkjøringene. Dette er for å la andre sjåfører vite at du har tenkt å svinge deg ut, slik at de blir gjort oppmerksomme på det. Det samme gjelder feltskifte, spesielt på motorvei. Skal du skifte felt setter man på blinklys. Det å ikke bruke blinklys er både trafikkfarlig og hindrer trafikkflyten.

Bruk blinklys! Og husk; dine medtraffikkanter er ikke synske.

1 kommentar:

Anonym sa...

jeg blir faktisk engasjert av å lese. Hver eneste gang jeg er ute og kjører er det en eller annen idiot som ikke gidder å blinke seg ut av rundkjøringen. Og jeg blir så hissig; tenk hvor mye mer flyt det skaper når man blinker da!?!